vrijdag 5 oktober 2012

Tutorial gehaakte ketting - tutorial crochet necklace part 1

Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik die gehaakte kettingen toch maak. Daarom deze tutorial.
Because people often ask me how I create a crochet necklace, I have made this tutorial.

Eerst kies ik het materiaal dat ik wil gebruiken. Dit is een foto van een deel van mijn voorraad katoendraad.
First, I choose the materials I want to use. These are a few of my cotton treads.


Daarna kijk ik welke kralen ik heb, welke kralen bij welke draad passen en zo ontstaat eigenlijk het idee in mijn hoofd.
Then I decide which beads I want to use and slowly the idea grows.

Een buisje haken doe ik als volgt:
A crochet tube is made as follows:







Begin met een magische lus - start with a magic ring.
Zie mijn eerdere blogpost - check out my earlier post on the magic ring.

Nadat je de ring van zes vasten hebt gesloten met een halve vaste, haak je in elke vaste telkens 1 vaste. Dit is het moeilijkste stuk want je hebt nauwelijks een haakwerkje om vast te houden en de steken zijn heel klein.

Once you have closed the magic ring and made 6 sc, continue with 1 sc in each sc. This is the hardest part because you can hardly hold the crochet in your hands due to its tiny size.



Als je twee toeren hebt gehaakt, lijkt het alsof je binnenstebuiten aan het haken bent. Ik duw dan het buisje in de juiste vorm. Op de foto hieronder zie je het buisje binnenstebuiten.
Once you have crocheted two rounds of sc the tube will be inside out. Make sure you do not continue working inside out.You have to turn the tube. This is the tube inside out.



En hier is het buisje in de goede richting gedraaid.
Here the tube is in the right direction.


En blijf je gewoon verder haken in het rond, dus niet elke toer sluiten met een halve vaste, gewoon de hele tijd vasten haken.
Then you just continue with your 6 sc, do not close each round with a half sc, just continue with the 6 sc.



En dan kijk ik hoe lang ik het buisje wil. 
Then I check how long the tube needs to be.










9 opmerkingen:

  1. Welke dikte haaknaald gebruik je???
    Heb het nog steeds niet geprobeerd maar ben dat zeker van plan, lijkt me een leuk Sinterklaascadeau voor mijn zusje.
    Groetjes Truus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haak dit met haaknaald 1,25. Ik gebruik hiervoor van die ergonomische haaknaalden die ik bij Suzywol in Eernegem (West-Vlaanderen) koop.

      Verwijderen
  2. Thanks for sharing...
    Have a nice day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te zien! En, haaknaald 1,25... Dat is wel heel dun, maar wat mooi fijn werkje krijg je dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoola Ines!! gracias por el tutorial, que bien lo has explicado! haber si me animo algun dia y hago alguna, las tuyas son una maravilla
    Buen fin de semana guapa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gracias Isa, no me gustan mucho las fotos, tengo que hacer fotos mejoras pero no es fácil ;)
      Inez

      Verwijderen
  5. ...ganz lieben Dank für das tolle Tutorial !!! Das hilft mir sehr weiter - Deine Ketten sind einfach wundervoll...vielen Dank!
    Herzliche Grüsse von Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Inez, dankzij jouw reactie op mijn blog, kwam ik op de jouwe terecht. Fantastisch; gehaakte sieraden, dit is net wat de laatste tijd mijn interesse heeft. Mooi en fijntjes maak jij ze. Ik ga verder kijken wat je nog meer maakt. Ik heb zelf ook al eens met kleine kraaltjes een halssnoer gehaakt. Super mooi Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je hier een reactie neerschrijft. Alvast bedankt!

Google